Jste závislí na svém e-mailu?

Pokud jste normální tak jste během posledních 60 minut zkontrolovali svůj
e-mail. Stejně jako novinky na facebooku a instagramu. Máte-li v práci tuto možnost. E-mail i všechny tyto jiné “rušiče” používáme k rozptýlení naší mysli. Často snižují naši výkonnost a zvyšují míru našeho stresu.

Dnes vám přináším několik základních psychologických principů, které je dobré vědět když e-maily posíláte.

1. Kontrola e-mailu je návyková

Mnoho lidí trpí skutečnou závilostí na e-mailu. Důvodem je operační podmiňování.

O co tady jde? O to, jakým způsobem se naše mysl učí. V případě e-mailu, jdeme do schránky, ve schránce na nás čeká “překvapení” v podobě různých e-mailů. Nová pošta nám přináší vzrušení.

Podle Skinnera, který operační podmiňování popsal tak naše aktivní chování – jdeme do poštovní schránky, vyvolá nějaký důsledek.

I když lidé budou tvrdit, že nesnáší e-maily, ve skutečnosti je milují. Respektive je ne, ale ten pocit, když jim nějaký e-mail přijde.

Samozřejmě velkou roli zde hraje od koho.

2. Kontrola e-mailů je velké rozptýlení

V jednom experimentu vědci zjistili, že po pouhých 11 minutách práce se technici rozpýlí e-mailem. Zpět se vrací po 25ti minutách.

Rozptýlení je vnímáno jako přirozená součást práce.

Je jasné, že jde i o e-maily pracovní. Ale v každém případě je e-mail vyruší a přeruší jejich tok práce.

Pište e-maily zábavnou formou. Jdou-li se k nim vaši čtenáři rozptýlit. Pobavte je.

3. Kontrola e-mailů je forma prokrastinace

Prokrastinace je velký brácha rozptýlení. Prokrastinace má stejný negativní důsledek jako rozptýlení. Neděláme v tu chvíli to, co máme dělat.

U e-mailu navíc máme pocit, že pracujeme. Je to něco za co se nestydíme. Na rozdíl od facebooku nebo YouTube.

Obvykle si taky myslíme, že e-maily vyřídíme za minutku a budeme pokračovat v práci. Skutečnost však bývá jiná.

Doporučení pro všechny co píšou e-maily – pište stručně. Potěšíte své čtenáře. Nejdůležitější zprávy v jednoduchosti.

4. Lidé kontrolují svůj e-mail častěji, než si myslí

V jedné studii zkoumali uživatele, jak často si mysleli, že si kontrolují e-mail. Účastníci studie řekli, že každou hodinu. Ve skutečnosti kontrolovali své e-maily každých pět minut. Ve své podstatě jde o neodolatelné nutkání.

Z toho plyne, že můžete e-mail posílat téměř kdykoli. Ke svým čtenářům se dostane.

5. E-mail jako zloděj času

Různé studie potvrzují, že strávíme čtvrtinu pracovního dne na e-mailu. E-mail je nutnou součástí našeho pracovního i osobního života.

Respektujte skutečnost, že e-mailů je obrovské množství. Pokud chcete, aby lidé četli váš e-mail, musíte jim sdělit velkou myšlenku co nejpřímější cestou. Jasné řádky, stručná zpráva, výstižný předmět.

6. E-maily nám často přináší pocit zmatenosti

Kontrolujeme e-mail, aby nám přinesl větší štěstí a často se pak šťastnější necítíme. Mnohdy naopak. Cítí se smutně.

Podle vědce Coliera jde o mozek loterijní “iracionální”.

Dopřejte lidem jiné pocity z vašich e-mailů. Dejte jim protilátku proti zmatenosti a smutku a tím je pocit pohody, který z vašeho e-mailu budou mít.

7. E-maily jsou stresorem, vyvolávají stres

Nemůžeme odejít z práce, ukončit práci, když máme e-maily. Dokonce i na dovolené je kontrolujeme.

Proběhla studie, která zkoumala dvě skupiny. Jedna skupina měla 3x denně kontrolovat svůj e-mail. Druhé skupině bylo řečeno, aby nechali svůj e-mail otevřený a aby ho často kontrolovali.

Výsledek byl vypovídající. Lidé, kteří měli omezený přístup k e-mailu, měli nižší míru stresu, než druhá skupina.

Závěr

Celkově bych shrnula tři nejdůležitější tvrzení:

  • Je to návyk
  • Je to časově náročné
  • Je to stresující

Je dobré na to myslet když tvoříte e-maily pro své čtenáře. Primárně jim jde totiž o rozptýlení. Bavte je a nezapomínejte, že uvítají pokud jim přinesete úlevu od všudypřítomného stresu.

Pak je možnost, že je vaše e-maily budou bavit a budou je číst.

Získejte další tipy a rady jak z marketingu, tak také z živého obchodu:
10+10 obchodních & marketingových tipů čeká na vás>>>

Dagmar Kožinová
Dáša je bývalou obchodní ředitelkou v KM Betě, vedla 15 poboček cestovní kanceláře a nyní vede kurzy obchodních dovedností a vedení obchodních týmů. Vystudovala Provozně ekonomickou fakultu na MZLU v Brně, kde získala titul Ing. V loňském roce rozšířila své vzdělání o titul Bc. psychologie na Paneuropske vysoké škole.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.